Juhend läbimurdeks kunstimaailma. Eesti Päevaleht

Lae alla PDF

Allikas


Mitmele kaasaegse kunstielu tippsündmusele ning ajakirja Art Review tulevikutäheks valitud eestlane Katja Novitskova räägib, kuidas jalg rahvusvahelise kunstimaailma ukse vahele saada.

 

b8c9d51db3a5e1e0d7-66413030

 

KUNSTNIK

Katja Novitskova

Amsterdamis elav eesti kunstnik

 

Kõige otsesem tee rahvusvahelisse kunstimaailma on läbi parimate kunstiülikoolide. Hea kool garanteerib ligipääsu rahvusvaheliste kuraatorite ja kunstnike võrgustikule, mis loob edasisele vundamendi. Aga kui õppimine on välistatud, siis soovitaksin rahvusvahelisi residentuure.

 

Metropolid pakuvad kirjut kultuuritegijate suppi, mille kaudu luua oma inimeste võrgustik, ning selle kaudu sünnivadki tavaliselt esimesed näitused ja koostööprojektid. Mida avatum ja sotsiaalsem on inimene, seda rohkem on tal võimalusi neid ressursse kuidagi enda huvides ära kasutada.

 

Oluliseks sammuks kunstimaailma tipu poole on kindlasti ka hea rahvusvahelise kunstikooli lõputööde näitus. Selleks ajaks peaks noorel kunstnikul olema visioon oma kohast kultuuripildil: milline võiks olla minu strateegia?

 

Lohutuseks neile, kes ei ole just parimad network’ijad: olen kohtunud ka päris paljude edukate kunstnikega, kes ei ole sotsiaalselt eriti võimekad, kuid nende puhul on tegemist erakordse andega, mis on sellisel juhul vältimatu. Ka eks-tsentrilisus võib olla kunstimaailmas väärtuseks. Sotsiaalne võimekus ei tähenda, et inimene peaks olema viisakas ja puhas – ta võib suitsetada stuudiovisiidi ajal kanepit, olla väsimatu peoloom või muidu vaimselt tasakaalutu -, kuid päris kindlasti peab tema looming olema korraga kõnetav, visionäärlik ja kommertspotentsiaaliga.

 

Rääkides kunstituru ootustest, siis paratamatult on lihtsam müüa kunsti, mida on suhteliselt kerge pakkida, transportida, müüa ja säilitada, või mille eest saab teatud kindlat meelenaudingut, nagu performance. Olen neist tingimustest teadlik ja nad on kindlasti mõjutanud mu loomingulist protsessi. Minu meelest tulenebki kunstniku tugevus sellest, et ta oskab luua asju, mis suhtlevad ja mängivad iga keskkonnaga, kuhu satuvad. Kunstiturg on teatud kontekst, mis opereerib oma reeglite järgi. Ühtlasi on kunstiturg alati paar sammu loominguprotsessist tagapool.

 

Praktika meediakunstnikuna

 

Minu enda tee kunstimaailma on olnud käänuline. Pärast ebaõnnestunud katset saada sisse EKA graafilisse disaini ning semiootika-, meedia- ja reklaamikunsti õpinguid Tartus, läksin Saksamaale Lübecki ülikooli International School of New Mediasse. Võimaluse põgeneda masendavast Lübeckist sain Amsterdami uue meediakunsti organisatsiooni Mediamatic praktikale minnes. Oma viieaastast karjääri seal alustasin praktikandina, siis töötasin graafilise disainerina ning lahkusin suure näituse kuraatori ja korraldajana. Graafilise disaini magistrantuuri lõputööst mainekas Amsterdam Sandberg instituudis sai edukas mitmekihiline projekt, mis aitas mul 2012. aastal saada Hollandi riigilt noore kunstniku stipendiumi. Tänu sellele sain pühenduda täiskohaga kunstile ja osaleda mitmel olulisel näitusel, kohtusin oma Berliini galeriiga ning jätkasin Hollandi riikliku kunstiakadeemia residentuuris. Möödunud aastal jõudsin ka esimese isikunäituseni galeriis Kraupa-Tuskany Zeidler. Edukas näitus sai tagasisidet mitmes suures kunstiajakirjas ja sellega ma sisuliselt sisenesingi kunstiturule.

 

GALERIST

 

Amadeo Kraupa-Tuskany

 

Katjat esindavast Berliini

galeriist Kraupa Tuskany-Zeidler

 

Me otsime pidevalt nii internetist kui ka stuudioid külastades oma galerii jaoks uusi kunstnikke. Kui märkame midagi huvitavat, siis proovime lihtsalt kunstnikuga ühendust saada, et alustada dialoogi, mis võib areneda koostööks. Muidugi on väga tähtis, et saaksime tulevase galeriikunstnikuga läbi ka isiklikul tasandil. Kui nägime esimest korda Katja teoseid, intrigeeris meid väga see, kuidas ta ühendab elemente loodusest, tehnoloogiast ja inimtegevusest. Tema teostes on midagi väga manipuleerivat ja visionäärlikku, ühtlasi mõjuvad need intuitiivsete ja tuttavlikena.

 

MÄNEDŽER

 

Karin Laansoo

 

Eesti kaasaegse kunsti

arenduskeskuse tegevjuht

 

Märtsis valis kunstiajakirja Art Review kriitik Laura McLean-Ferris Katja Novitskova „Future Great” („Tuleviku täht”) kategooria vääriliseks. Tiitli juurde käis Art Review erinumbri plakati kujundamine. Ühe olulisema kunstiajakirja tähelepanu on noorele kunstnikule suur tunnustus, nagu ka lubadus „me hoiame su tegemistel silma peal”.

 

Kui vaadata rahvusvahelise kunstimeedia tähelepanu kõrval teisi olulisi maamärke, mis on eduka karjääri tunnuseks, siis Katja Berliini galeristi Amadeo Kraupa-Tuskany otsus alustada 2012. aastal personaalnäitusega koostööd ning viia ta pool aastat hiljem sooloprojektiga Milano messile näitab galerii usku, et Katja on valmis rahvusvahelisel areenil läbi lööma.

 

Välisgaleriides esindatud Eesti kunstnikud on väga edukalt orbiidil – esindatava kunstniku päritolu või geograafiline asupaik ei oma üldiselt välisgaleriide jaoks tähtsust, kui just galerii profiil seda ei tingi. Eesti kunsti vastu on tunda pidevat huvi kasvu ning meiega hakatakse harjuma.

 

Katja puhul on kokku sattunud erakordne anne, suur töövõime ja hea sotsiaalne närv. Maikuisel arenduskeskuse korraldatud seminaril Tallinnas nägin, kuidas ta suutis oma isikuga kuulajad kiiresti võita. Kõige lõpuks faktor, mis kõik toetavad tegurid eesmärgipäraseks muudab: ta teab, kuhu jõuda tahab.

 

Strateegia on oluline

Strateegia eristab perspektiivis lihtsalt häid kunstnikke edukatest ja headest kunstnikest. Mul on täna pakkumisi, projekte ja näitusi rohkem, kui suudan füüsiliselt teostada. See tõstatab küsimusi: millistel näitustel on mõttekam osaleda? Kellele ära öelda ja kuidas seda teha? Kellega koostööd teha? Kellele ja millise hinnaga oma loomingut müüa? Parimaks nõuandjaks siin ongi minu galerii ja kogenud kunstnikest sõbrad. Galeriiga Berliinis pean iganädalaselt Skype’i kohtumisi, kus nad seletavad mulle kunstimaailma olukord, ainult nii saab sellest mõlema jaoks võimas jõud.

Katja Novitskova

 

ABC

HIND? Noorte kunstnike tööde hinnad on suurusjärgus 800–4000 eurot.

MEEDIA? Rahvusvahelise kunsti kuldne kolmik trükimeedias on Artforum, Artreview ja Frieze.

ÜRITUS? Ürituste esimene ring, kus PEAB kohal olema, oleks Art Basel (Baselis, Hongkongis ja Miamis) ning Frieze (Londonis ja New Yorgis). Kuid siia võib lisada ka sõltuvalt eesmärkidest Armory ja Liste Baselis, dOCUMENTA, Manifesta ning Venezia biennaali või näiteks Kiievi, São Paolo või Moskva biennaalid.