Miks peaks äriga koos ka kunsti õpetama? Nii anname tudengitele tehisintellekti ees konkurentsieelise
Alljärgnev Marie Sinivee intervjuu Tinni Ernsjöö Rappega ilmus 17.11.2025 Eesti Päevalehes.
Novembri alguses esines kunstiasutuste liidu ja Eesti kaasasegse kunsti arenduskeskuse eestvõttel toimuval kultuurifoorumil Shaping Cultural Futures Põhja-Euroopa juhtiva äriülikooli Stockholm School of Economics äriõppesse integreeritud kunsti- ja kirjandusprogrammi juht Tinni Ernsjöö Rappe.
SSE on ainulaadne selle poolest, et ühendab kunsti ja kirjanduse ärinduse õpetusega. Kuidas see idee alguse sai ja miks see oli vajalik?
Ajal, mil maailm muutub üha keerukamaks – kasvav polariseeritus, valeinfo ajastu, tehisintellekti areng, konfliktid ja kliimakriis – peavad kõik ülikoolid andma oma panuse, et harida tudengeid, kes oskavad toime tulla maailma keerukusega ja sellega suhestuda. Oleme loonud haridusliku missiooni nimega FREE, mis tähendab, et kõik koolis töötavad selle nimel, et meie tudengid oleksid faktipõhised, enesekohased, empaatilised ja ettevõtlikud.
Art Initiative (e k kunstiinitsiatiiv) ehk projekt, mille kaudu me põimime kaasaegse kunsti SSE õpikeskkonda, on osa sellest tööst. Mõistmine, et kõike ei saagi „mõista“, ning julgus olla vaba ja avatud sellegipoolest, on asi millega usume, et kunst saab õpilasi aidata.
Milline oli teie isiklik teekond ajakirjanduse ja kirjanduse juurest ärikooli kunstiprogrammi juhiks saamiseni?
Alustasin SSE-s umbes samal ajal, kui Art Initiative käivitati. Osalt seetõttu, et tahtsin töötada noortega ja tegeleda suurte, keeruliste küsimustega. Nii see lihtsalt juhtus. Olin varem ülikoolis õppinud kunstiajalugu ja kirjandust, enne kui minust sai ajakirjanik, seega tundus see samm natuke nagu kojujõudmine.
Mis on teid kõige enam üllatanud, kui olete põiminud kunsti ärinduse õppekavasse?
Selle tohutu mõju. Väga paljud inimesed üle kogu maailma ja eri ühiskonnakihtidest soovivad teada, mida me teeme. Ma ütleksin, et see on kooli olemust põhimõtteliselt muutnud. On selle avanud.
Kas oskate tuua konkreetse näite kunstiteosest või projektist SSE-s, mis muutis tudengite arusaama juhtimisest või vastutusest?
Mul on palju näiteid, aga üks neist on kunstnik August Erikssoni töö, kui ta paigaldas kooli peasissepääsu juurde sildi Pay Attention („Pööra tähelepanu“). Selle mikronäituse raames toimusid mitmed põnevad vestlused ja seminarid tähelepanu teemal. August on kunstnik, kes soovib, et me teadvustaksime, millele ja kuidas me tähelepanu pöörame. Loomulikult on sellel tugev seos ka sotsiaalmeediaga.
Mida tähendab teie jaoks „esteetiline intelligentsus“ ja kas seda saab õpetada samal moel nagu strateegilist mõtlemist?
Me ei vaata kunagi oma kunsti kui dekoratsiooni, vaid kui teadmist. Üks Art Initiative’i olulisemaid eesmärke on panna tudengid ja õppejõud „julgema“ kunsti vaadata. Julgema mõelda, rääkida, fantaseerida ja avaneda selle suhtes. Mõista, et kunst tahab midagi öelda ja seda on huvitav uurida. Kui suudame tudengitele seda õpetada: avatud olemist, vastuvõtlikkust, tundmist ja reageerimist, siis oleme neile andnud kingituse.
Teie kolleeg Lars Strannegård on öelnud, et kunst arendab oskusi, mida tehisintellekt ei suuda kopeerida, nagu empaatia ja kujutlusvõime. Kas nõustute temaga? Miks?
Oh jaa, täiesti. See on üks Art Initiative’i alustalasid. Masinad ei tunne ega koge kahtlust või armastust, näiteks. Kui suudame õpetada oma tudengitele kunsti, anname neile tulevikus tehisintellekti ees konkurentsieelise.
Mida peaksid Eesti ärikoolid SSE-st õppima?
Inspireeruge. See on hariv, lõbus, huvitav, raske, nõudlik ja samas lõõgastav – kõik üheskoos.
Kas näete, et Euroopa kõrgharidus liigub selle poole, et kunst ja humanitaarained taastavad oma võrdse positsiooni majanduse ja teaduse kõrval?
Igatahes näen ma suurt huvi Art Initiative’i vastu nii koolis sees kui ka välismaailmast.
Kui palju sõltub selline kultuuriline lõimumine poliitilisest tahtest või ühiskonna jagatud väärtustest?
See on tõepoolest oluline küsimus. Poliitika on kultuurisektori jaoks oluline ja vastupidi. Me oleme erakool, seega saame teha üsna palju nii, nagu ise õigeks peame, ning kogume Art Initiative’i jaoks vahendeid ise. Kõik põhineb välisel annetustel. Ja mida enam me seome kunsti teadmisega, seda lihtsam on projektile rahastust leida.
Mida tuleks teha selleks, et kunst ja haridus ei jääks majandusliku surve all tagaplaanile?
Hmm. Meil on kunst ehk nii sügavalt kooli sisse põimitud, et projekt jääb ellu ühel või teisel kujul isegi ilma rahastamiseta. Art Initiative eksisteerib mitte ainult füüsilisel kujul, näiteks kunstikogu ja kunstitubadena, vaid ka integreerituna paljudesse kursustesse ja kooli teistesse aspektidesse.
Mis on olnud teie töö seni suurim väljakutse ning millal tundsite, et „just sellepärast ma seda teen“?
Mul on selliseid hetki kogu aeg. Näiteks meie kunstivestlustel, kui kunstnikud tulevad kooli ja räägivad tudengite ja õppejõududega oma protsessidest, mõtetest ja teostest. Ma näen, peaaegu kuulen, kuidas nende ajus tekivad uued sünapsid. Ja tudengid esitavad alati palju küsimusi, mille peale kunstnikud ütlevad: „Kui teistsuguseid küsimusi ma seekord sain.“ See juhtub siis, kui ambitsioonikad maailmad kohtuvad.
